Στην 5η συνεδρίαση λογοδοσίας του Δ.Σ. Αργοστολίου, ο Δ. Τρωιάνος κατέθεσε επερώτηση με θέμα «Παλαιές και καινούργιες ασφαλτοστρώσεις στο Δήμο Αργοστολίου»:
«Στις 7/9/2023 είχα γράψει ένα άρθρο με τίτλο "Αλήθεια τώρα? Το 2023? Αυτά τα έργα θέλουμε?" και θέμα, τη νέα ασφαλτόστρωση επί της Βεργωτή. Οι παρατηρήσεις που έκανα τότε ήταν οι εξής :
• Και από τις δύο πλευρές του δρόμου η άσφαλτος ακουμπούσε το πεζοδρόμιο χωρίς να αφήνει διέξοδο για τα όμβρια νερά.
• Στην ανατολική πλευρά του δρόμου η άσφαλτος ήταν περασιά με το κράσπεδο, στην δυτική πλευρά ήταν πιο ψηλά. (μηδενικό ρείθρο)
• Η ράμπα ΑμεΑ δε λειτουργούσε πλέον αφού η άσφαλτος έκανε ανάποδο σκαλί .
• Η συρραφή των δύο λωρίδων στη μέση του δρόμου είναι ασαφής, ενώ το υψόμετρο του δρόμου άλλαζε συνεχώς. Τι νόημα είχε η αποξήλωση του προηγούμενου οδοστρώματος όταν δεν τηρείται κανένα υψόμετρο?
• Η θέση ΑμεΑ στην δυτική πλευρά του δρόμου τρείς μήνες μετά δεν έχει διαγραμμιστεί με αποτέλεσμα προφανώς ο άνθρωπος να μην βρίσκει την θέση του.
Αυτές τις κακοτεχνίες τις είχα διαπιστώσει σε μισό λεπτό και 100 m δρόμου και αναρωτιόμουν πόσες άλλες θα υπάρχουν. Δύο χρόνια μετά οι κακοτεχνίες αυτές δεν έχουν αποκατασταθεί . Υποθέτω ότι ο Δήμος δεν θα έχει παραλάβει το έργο?
Σήμερα, Οκτώβριος 2025, βλέπουμε να πραγματοποιούνται νέες ασφαλτοστρώσεις στην πόλη του Αργοστολίου. Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα προβλήματα του παρελθόντος έχουν ληφθεί υπόψη — ούτε ως προς τον έλεγχο των υψομέτρων, ούτε ως προς τη λειτουργικότητα των υποδομών, ούτε ως προς την αισθητική και την ασφάλεια των πολιτών.
Κύριε Δήμαρχε,
Επανέρχομαι σήμερα, δύο χρόνια μετά την ασφαλτόστρωση της Βεργωτή, όχι γιατί θέλω να ασκήσω κριτική, αλλά γιατί οι ίδιες παθογένειες συνεχίζονται και γιατί επιτέλους πρέπει να γίνει μια σοβαρή συζήτηση για τα Δημοτικά έργα.
Στο δημοτικό συμβούλιο έχει ειπωθεί το ανεκδιήγητο ότι ο Δήμαρχος δεν ευθύνεται για την ποιότητα των δημοσίων έργων. Ο Δήμαρχος είναι η κεφαλή του Δήμου και φέρει την πολιτική ευθύνη για όσα γίνονται — ή δεν γίνονται — κάτω από αυτόν.
Ας αφήσουμε την ευθύνη του δήμαρχου στην άκρη και να δούμε τι συμβάλει ώστε ένα έργο να είναι ποιοτικό. Το ποιο βασικό είναι η μελέτη και το περιεχόμενό της. Μια σωστή μελέτη ασφαλτόστρωσης δεν περιορίζεται σε ποσότητες και υλικά. Πρέπει να περιλαμβάνει:
• έλεγχο και διόρθωση υψομέτρων,
• αποτύπωση φρεατίων ύδρευσης, αποχέτευσης και καλωδίων,
• απορροές και σχάρες ομβρίων,
• διαβάσεις, ράμπες ΑμεΑ, και κάθε άλλη ιδιαιτερότητα του δρόμου.
Η μελέτη πρέπει όχι μόνο να αποκαθιστά ποιοτικά το οδόστρωμα, αλλά να εξασφαλίζει τη λειτουργική αποκατάσταση και βελτίωση όλων των υποδομών που επηρεάζονται.
Τέτοιες μελέτες εκπονούν με απόφαση του Δημάρχου:
• Ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, τα οποία όμως απαιτούν μακροχρόνιο προγραμματισμό.
• Οι σύμβουλοι μηχανικοί του Δημάρχου, που είναι μόλις δύο άτομα.
• Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, η οποία παραμένει υποστελεχωμένη.
• Η Αναπτυξιακή Εταιρία του Δήμου, από την οποία όλοι είχαμε προσδοκίες, αλλά προς το παρόν το μόνο που φαίνεται να μπορεί να κάνει είναι απευθείας αναθέσεις.
Δυστυχώς οι περισσότερες μελέτες είναι προμήθειες ασφάλτου και λίγες περιέχουν στοιχεία ολοκληρωμένης μελέτης.
Μία άλλη παράμετρος που και αυτή είναι στην δικαιοδοσία του Δημάρχου είναι η εξής: Ποσότητα εναντίον ποιότητας. Μία παράμετρος η οποία, έχει συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και συγκεκριμένα για την αγροτική οδοποιία. Με το ίδιο κόστος κατασκευάζεις 20 Km απλής ασφαλτόστρωσης που θα κρατήσει 5 χρόνια ή 10 Km εγκιβωτισμένου δρόμου που θα κρατήσει 30.
Η αδυναμία του Δήμου να προγραμματίζει και να εκπονεί μελέτες συνεπάγεται χαμένες προθεσμίες και ευκαιρίες, καθυστέρηση, κακή ποιότητα, αποσπασματική διαχείριση και εξάρτηση από τρίτους.
Ερωτήσεις προς τον Δήμαρχο:
• Τι έχει απογίνει η εργολαβία του 2023;
Σε ποιο στάδιο παραλαβής βρίσκεται το έργο και πότε θα αποκατασταθούν οι αστοχίες;
• Πώς διασφαλίζεται ότι οι εργολάβοι θα λάβουν υπόψη όλες τις ιδιαιτερότητες του οδοστρώματος (ράμπες, φρεάτια, απορροές κ.λπ.) ώστε να παραδώσουν ένα λειτουργικό και ασφαλές έργο;
• Δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε δρόμους να σκάβονται λίγο μετά την ασφαλτόστρωση.
Έχει προβλέψει ο Δήμος συντονισμό με τις ΔΕΥΑ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ ή τους κατοίκους
ώστε να ολοκληρώνονται έγκαιρα οι συνδέσεις πριν τη στρώση της ασφάλτου;
• Τέλος, ποιο είναι το σχέδιο της Δημοτικής Αρχής για τον προγραμματισμό και την εκπόνηση ποιοτικών μελετών;
• Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση της Αναπτυξιακής Εταιρίας και πότε θα μπορέσει να λειτουργήσει ως πραγματικός αναπτυξιακός σύμβουλος του Δήμου;»
Η απάντηση του Δημάρχου στις ερωτήσεις του Δ. Τρωϊάνου ήταν ότι τον αδικούμε, ότι πράγματι παράγεται έργο, αφού – όπως είπε – ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν γίνει τόσες πολλές ασφαλτοστρώσεις στο Αργοστόλι.
Για την Τεχνική Υπηρεσία, αναγνώρισε ότι είναι πράγματι υποστελεχωμένη, τονίζοντας πως δεν υπάρχει δυνατότητα για περαιτέρω προσλήψεις.
Για την Αναπτυξιακή Εταιρεία, ανέφερε ότι «σιγά-σιγά θα βρει τον δρόμο της» και στο μέλλον θα παράγει περισσότερο έργο.
Όσον αφορά την εργολαβία του 2023, δεν έγινε σαφές αν έχει παραληφθεί ή όχι. Ωστόσο, κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον που προέκυψε από τη συζήτηση είναι η διάκριση που έκανε η τεχνική υπηρεσία μεταξύ «ουσιωδών» και «επουσιωδών» κακοτεχνιών. Οι πρώτες, είπε, αποκαθίστανται. Οι δεύτερες, όμως, παραλαμβάνονται με την επιβολή μιας ποινικής ρήτρας στον εργολάβο.
Η θέση μας, όπως αυτή που εκφράστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, είναι ξεκάθαρη:
Τα έργα δεν τα κάνει προσωπικά ο Δήμαρχος, ούτε η Δημοτική Αρχή με τα ίδια της τα χέρια. Η Δημοτική Αρχή είναι διαχειριστής των πόρων και των διαδικασιών. Και το ελάχιστο που οφείλει να κάνει είναι να παραλαμβάνει έργα ολοκληρωμένα, σωστά και χωρίς κακοτεχνίες — όπως ακριβώς ο κάθε πολίτης παραλαμβάνει μια επισκευή ή μια κατασκευή στο σπίτι του.
Θεωρούμε απαράδεκτο να παραλαμβάνονται έργα με κακοτεχνίες, είτε αυτές χαρακτηρίζονται “ουσιώδεις” είτε “επουσιώδεις”.
Η ποιότητα ενός δημόσιου έργου δεν μετριέται με τον αριθμό των χιλιομέτρων ασφάλτου, αλλά με τη διάρκεια, τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια που προσφέρει στους δημότες. Στο δίλημμα ποσότητα ή ποιότητα, η απάντηση είναι αυτονόητη: Τα έργα πρέπει να είναι ολόκληρα, σωστά και λειτουργικά, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα φαίνεται πως παράγεται μικρότερο έργο.
Εξίσου σημαντικό είναι το ζήτημα των μελετών. Το μελετητικό έργο που παράγεται σήμερα είναι σαφώς λιγότερο από αυτό που χρειάζεται, τόσο για να αποφευχθούν αρνητικές καταστάσεις, όσο και για να υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και προγραμματισμός για το μέλλον του Δήμου.
Η Δημοτική Αρχή οφείλει να αφήσει παρακαταθήκη μελετών - όχι μόνο έργων εντυπωσιασμού, αλλά σχεδίων που θα επιτρέψουν στην επόμενη διοίκηση να προχωρήσει με ασφάλεια και όραμα.
Η ενίσχυση της μελετητικής ομάδας του Δήμου πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τον Δήμαρχο.
Χωρίς μελέτες, δεν υπάρχει προγραμματισμός, και χωρίς προγραμματισμό, δεν υπάρχει ουσιαστική ανάπτυξη.
